Samen groeien met collega’s in de zorgsector.

Intervisie met zorgprofessionals

Komen tot het goede gesprek, zo wordt het wel eens genoemd. Met voldoende gesprekstechnieken zou dat niet zo moeilijk zijn. En toch blijkt het lastiger dan verwacht. Want intervisie is bedoeld om samen te groeien. Door eerlijk naar een casus te luisteren, deze vanuit diverse invalshoeken te bevragen en ander licht erop te laten schijnen. Om vervolgens suggesties te geven die passen bij de persoonlijkheid van de casus-eigenaar. Het goede gesprek gaat over elkaar ontmoeten op de grens van wat we durven te zeggen of vragen en wat niet. Hoe dichtbij mogen we komen, hoe veilig voelt het? Intervisiebegeleiding gaat over het niet afdwalen van de casus en het dichtbij brengen van het goede gesprek. De aandacht gaat uit naar de inhoud van de casus én de persoonlijke groei van de inbrenger om te komen tot passende suggesties. Denk hierbij aan de rationele en de emotionele kant, de boven- en onderkant van ‘de IJsberg’. De gestructureerde gesprekken vergroten het bewustzijn op effectieve communicatie. Niet alleen tijdens intervisie maar ook aan de vergadertafel of tijdens bilaterale overleggen.

Mijn aanpak

Intervisie methodieken geven structuur aan de bijeenkomst. In samenspraak met de groep stellen we vast welke methodiek we gaan volgen, of niet. Een combinatie van methodieken heeft mijn persoonlijke voorkeur. Afspraken maken vooraf, de onderzoeksvraag vanuit de casus helder formuleren, iedereen aan het woord en een time-out wanneer het spannend wordt zijn een paar randvoorwaarden die intervisie optimaliseren. Gesprekstechnieken worden zo nodig geduid. Een goede balans in vragen op de inhoud alsook vragen op de persoonlijkheid maken intervisie boeiend. De inhoud kan ook nog wel eens bij de koffieautomaat worden besproken of tijdens een wandelingtje in lunchtijd, een persoonlijke dilemma of struggle wordt minder makkelijk gedeeld, kost ook meer tijd om te onderzoeken maar levert juíst meer op. Als intervisiebegeleider houd ik de groep alert op het stellen van vragen waarmee de inbrenger zélf tot inzichten komt. Daarna worden suggesties gedeeld. Na de sessie ontvangt de inbrenger een format in de mail om concrete terugkoppeling te geven in de volgende sessie. Op deze wijze wordt voorzien in leerrendement voor iedereen.